Էդուարդ Եդիգարյանի՝ ավետարանական թեմաներով գործերը



Տիրամայր, աղբյուրը՝ art-shopper.eu
Քարե հյուրը, «Փոքր ողբերգություններ», աղբյուրը՝ gallery.am
Ժլատ ասպետը, «Փոքր ողբերգություններ», աղբյուրը՝ gallery.am

Հայկական դեկորացիոն  արվեստում, առավել ստույգ՝ բեմանկարչության բնագավառում,  իր զգալի ու կարևոր ներդրումն է   ունեցել Հայաստանի վաստակավոր նկարիչ  Էդուարդ Եդիգարյանը։ Ծնվել է 1943 թվականին Լենինականում (այժմ՝ Գյումրի), նկարչական նախնական կրթությունը ստացել  տեղի Մերկուրովի անվան նկարչական դպրոցում, ապա Երևանի Փ. Թերլեմեզյանի անվան գեղարվեստի ուսումնարանում, իսկ 1970-ին ավարտել  Երևանի գեղարվեստաթատերական ինստիտուտը։ Ուսումնառությունն ավարտելուց անմիջապես հետո հրավիրվել է աշխատանքի Երևանի պետական դրամատիկական թատրոնում՝ որպես գլխավոր նկարիչ։  Դժվար չէ կռահել, որ միանգամից նման պատասխանատու ստեղծագործական աշխատանքի ընդունելուց առաջ  անպայմանորեն նրա  գործերին պետք է ծանոթ լիներ  ժամանակի  տաղանդաշատ ու նորարար ռեժիսոր  Հրաչյա Ղափլանյանը, ով հիմնադիրն ու գլխավոր ռեժիսորն էր  Դրամատիկական նորաբաց թատրոնի (հիմնվել է 1967 թ.)։ Նման արվեստագետի հետ աշխատելը ոչ միայն պատիվ էր սկսնակ բեմանկարչի համար, այլև ստեղծագործական որոնումների, ինքնատիպ լուծումների, բեմարվեստի նրբությունների, մոտեցումների մեջ խորանալու  փառահեղ դպրոց։ Նրա ձևավորած ներկայացումները ոչ պակաս դեր ունեցան Դրամատիկական թատրոնի  հարաճուն համբավի մեջ։ Այս թատրոնում Եդիգարյանը աշխատեց մինչև 1988 թվականը՝ մինչև Ղափլանյանի մահը, ապա հրավիրվեց աշխատանքի Օպերայի և բալետի պետական ակադեմիական թատրոն՝ կրկին որպես գլխավոր նկարիչ։  Այս երկու թատրոններում աշխատելու ընթացքում 6 տասնյակից ավելի բեմադրություններ է ձևավորել,  զգեստների, կահկարասու էսքիզներ կատարել,   դեկորներ պատրաստել, այլ կերպ ասած՝ «կառուցել» ներկայացումների ինտերիերները, որտեղ ընթանում են բեմադրության գործողությունները՝ անպայմանորեն հաշվի առնելով տվյալ  գրական գործի ժամանակաշրջանին բնորոշ ճարտարապետական, կենցաղային, հագուկապի  կարևոր դրվագներն ու ատրիբուտները։ 



Բեթղեհեմ, աղբյուրը՝ art-shopper.eu
Տիրամայր, աղբյուրը՝ art-shopper.eu

Անկախության հենց առաջին տարիներին, երբ խոսք լինել չէր կարող թատերական ու նաև ստեղծագործական նորմալ կյանքի մասին, Եդիգարյանը տեղափոխվեց Չեխիա (1991 թ.)։ Երկու տարի անց դարձավ տեղի նկարիչների միության պատվավոր անդամ, Պրահայում հիմնեց սեփական արվեստանոցն ու զբաղվեց բուռն ստեղծագործական կյանքով։ Բեմանկարչությունից հեռանալով՝ նկարիչը հնարավորություն ունեցավ իր մեջ արթնացնելու  գեղանկարչի անհագուրդ կիրքը, ինքնարտահայտման բոլոր արտահայտչաձևերն ու ոճական առանձնահատկությունները, մի խոսքով՝  տրվեց  իր բուն ու նախնական կոչումին։ 

Այդ կոչումի մասին էր վկայում դեռևս ուսանողական շրջանից նրա մասնակցությունը հանրապետական, համամիութենական ու  միջազգային ցուցահանդեսներին, որոնցում  ներկայացնում էր  իր գեղանկարչական գործերը, իսկ հետագայում նաև թատերական էսքիզները։ Նրա գեղանկարչական հորինվածքների ընդհանրացված ձևերը, կառուցվածքները, կոմպոզիցիոն լուծումները, մակերեսների մշակման ինքնատիպությունը, ասելիքի՝ հաճախ խորհրդավոր  խորքայնությունը,  գեղանկարչական ընդգծված արտահայտչականությունը առաջին հերթին և միանգամայն հստակորեն  խոսում են արվեստագետի  պլաստիկական մտածողության մասին, ընտրված թեմաներում  համամարդկային խոհ ու ապրումի, իրերի ու առարկաների մեջ  արարչագործության փիլիսոփայական ենթաշերտերի,  աշխարհի միստիկական  ընկալումների և  դրանց տեսանելի դրսևորումների մասին։ Դարչնագույնի և դեղինի մուգ ու բաց երանգներով լուծված նրա  հայկական մոտիվների՝  վանքի, եկեղեցու,  գյուղական բակի, կամարաձև դարպասից երևացող ծառի, քարի, թփերի, սայլի թափքին նստած շինականների պատկերներն ասես  խոսում, պատմում են  նկարչի հուշերում ծվարած թանկ ու բնավ  չխամրող տպավորությունների մասին և դիտողին հաղորդակից դարձնում այն հուզականությանը, այն ապրումին, որ կոչվում է կարոտ, որ կոչվում է անվերջ վերադարձ («Հին Հայաստան» շարքը, «Լուսաբացին», «Անդորր» և այլն)։

 

Լուսաբացին, աղբյուրը՝ gallery.am
Անդորր, աղբյուրը՝ gallery.am
Բեթղեհեմ, աղբյուրը՝ art-shopper.eu

Եդիգարյանի վերջին տասնամյակների գործերում  մեզ ծանոթ անշունչ ու անշուք առարկաները,  շահեկանորեն կերպարափոխվելով,  սառը ու նուրբ անցումներով  ու համադրություններով զգեստավորված, ձեռք բերեցին  յուրովի շնչելու, սեփական աշխարհ ու առանձնահատուկ տրամադրություն  ունենալու հատկություն։ Նախկին ներկապնակի՝ արևով եփված թանձր գույներն ասես բեկվեցին լույսի ներթափանցումից, տաք գույներն ընդելուզվեցին սառը գույներին՝ դառնալով մի տեսակ շողշողուն ու թափանցիկ։ Նման գունամտածողությունը, կոմպոզիցիայի նրբագեղ լուծումները պատկերներին հաղորդեցին զարմանալի արտահայտչականություն։  

Նոր միջավայրում նա ազգային ու դարերի փորձությամբ թրծված ձևամտածողության ավանդույթները կարողացավ նորովի «զգեստավորել»,  ստեղծագործական նոր ապրումների ու տպավորությունների տիրույթում հմտորեն համադրել ունեցածն ու գտածը՝ մնալով միանգամայն հայ նկարիչ։ 

Այստեղ մեր նպատակն է անդրադառնալ նրա ավետարանական թեմաներով գործերին, որոնք   աչքի են ընկնում տրամադրությունների ներքին զսպվածությամբ, անպաճույճ ու պարզ գեղեցկությամբ, խորհրդավոր լռության մեջ ասես հեռվից հնչող արարչածին մեղեդու նուրբ հնչյուններով («Խաչելություն», «Բեթղեհեմ», «Բեթղեհեմ-2», «Տիրամայր», «Տիրամայր-2», «Սբ Գևորգ», «Դատաստան» և այլն)։ Եթե ուշադիր դիտելու լինենք այս գործերը, ակնհայտ կդառնա, որ հիմնական մոտիվները,  կոմպոզիցիոն լուծումները, տիպերը, հորինվածքային ողջ ատաղձը  նկարիչը վերցրել է հայկական մանրանկարչության նմուշներից, իսկ ուրվագծերին տվել կաթոլիկ տաճարներում ընդունված ապակենկարչությանը (վիտրաժ) բնորոշ մետաղական հնչեղություն։ Դրանով պատկերները մի կողմից լցվել են օդառատությամբ, մյուս կողմից՝ պարփակվել նպատակային շրջագծում՝ շեշտելով ասելիքի խորքային հուզականությունը։ Գաղտնիք չէ, որ ճշմարիտ արվեստը վեր է բոլոր տեսակի ուղղություններից ու հոսանքներից, և ամենևին էլ կարևոր չէ, թե ինչ անուն  կտանք նրան: Կարևորն այն էներգիան է,  որ դրվում է ստեղծագործության  հիմքում, այն ասելիքն է, որ փորձում է նկարիչը  փոխանցել դիտողին այն նույն ուժգնությամբ, նույն խորքայնությամբ, ինչն իր ապրումն է, ներքին մղումը, ներքին հույզը։ Այդ հույզ ու մղումի մեջ է թաքնված կյանքի առեղծվածային ու ոգեղեն գեղեցկությունը՝ արարչականի բուն խորհուրդը։  Այդ ոգեղեն գեղեցիկով է  փորձում նկարիչը  նյութական աշխարհի երևութականը զգեստավորել հոգեկան, բարոյական ու փիլիսոփայական հայտանիշներով՝ ցույց տալու համար դրանց ներքին, խորքային որակները: Հենց այս գործերում է, որ առավել ցայտուն է երևում, որ այդ «զգեստավորումը» նպատակ ունի թեմայի հոգևոր-բարոյական  ենթատեքստը մարմնավորել, դարձնել տեսանելի ու շոշափելի, դարձնել մարմնեղեն ու նյութեղեն՝ մեր իմացած ու չիմացած բոլոր ուղղություններն ու հոսանքները միավորելով և բոլոր ընդունված ու չընդունված ձևերը փշրելով: Նման զգացողություններ կարող  ես ունենալ այն ժամանակ, երբ քեզ զգում ես այն երանության մեջ, ուր թագավորում է անպարփակ Կատարելությունը՝ քեզ իր մի մասնիկը, մի բջիջը ընկալելով: Դրանք ասես կատարելապես շնչավորված գոյություններ են, որոնցից ճառագում են արարչագործության շողարձակումները։ Աստվածաշնչին ծանոթ որևէ մեկի համար դժվար չէ տեսնել հոգեբանական այն լարվածության շղթան, այն սքանչելի ու միաժամանակ տագնապալից զգացողությունը, որ փոխանցվում է այս սրբապատկերները դիտողին:  



Խաչելություն, աղբյուրը՝ art-shopper.eu
Սբ Գևորգ, աղբյուրը՝ art-shopper.eu

Նկարչի այս գործերը  միայն ավետարանական որևէ պատումի նկարչական վերարտադրություններ չեն,  դրանք  հոգևոր կամուրջներ են, հոգևոր ճանապարհներ, որոնք փորձում են մեզ ուղեկցել դեպի արարչական գեղեցիկը, դեպի հոգևորի անհաս, բայց ձգտելի բարձունքները։ Դրանք աղոթքներ են, գույների ու գծերի լեզվով արտահայտված աղոթքներ, որոնք  ժամանակավորի մեջ փորձում են ընկալելի դարձնել  անժամանակի հավիտենությունը։

Եդիգարյանի բազմաբեղուն վրձնի  մասին են վկայում նրա բազում անհատական ցուցահանդեսները Գերմանիայում (1994, 1995, 1998, 2002, 2012), Նիդեռլանդներում, Նորվեգիայում, Իտալիայում, Բելգիայում, Կատարում և այլն։  Նկարչի ստեղծագործությունները պահպանվում են Հայաստանի ազգային պատկերասրահում, Հայաստանի, Չեխիայի և այլ երկրների մասնավոր հավաքածուներում։ Մահացել է 2019 թ. Պրահայում։


Աստղիկ Ստամբոլցյան


արվեստ
Հայաստան, աղբյուրը՝ art-shopper.eu